Η ελληνική Παιδεία μπροστά σε νέες προκλήσεις το 2018

imagesΜπροστά σε νέα δεδομένα και προκλήσεις αναμένεται να βρεθεί η ελληνική παιδεία,και ειδικότερα η δευτεροβάθμια εκπαίδευση το 2018, με τις αλλαγές που πρόκειται να εφαρμόσει το υπουργείο Παιδείας, σε συνεργασία με τον Οργανισμό Ανάπτυξης και Συνεργασίας (ΟΟΣΑ).

Σύμφωνα με τις σαρωτικές αυτές αλλαγές που αναμένεται να αλλάξουν όλα όσα γνωρίζαμε έως τώρα στην λειτουργία της εκπαίδευσης στην χώρα μας, βασική μεταρρύθμιση που θα εφαρμοστεί είναι η κατάργηση των Πανελλαδικών εξετάσεων με περικοπή των διδασκόμενων μαθημάτων κατά 10, με τα περισσότερα να είναι επιλογής, αλλά με τις διδακτέες ώρες να αυξάνονται. Παράλληλα οι αλλαγές στις εισαγωγικές συνοδεύονται από την δραστική αλλαγή των προγραμμάτων της Β΄και Γ΄Λυκείου με αλλαγές κυρίως στην Β΄Τάξη που αναμένεται να εφαρμοστούν από τον Σεπτέμβριο του 2018.

Επίσης αλλαγές έρχονται στα Προγράμματα Σπουδών σε όλα τα μαθήματα ,ενώ πρώτη μεγάλη αλλαγή που πρόκειται να εφαρμοστεί από τον Ιούνιο του 2018 είναι η κατάργηση του 4ου επιστημονικού πεδίου των Παιδαγωγικών Σχολών. Οι φετινοί υποψήφιοι θα μπορούν να επιλέγουν αυτές τις σχολές χωρίς υποχρεωτικό μάθημα. Ακόμα ,μέσα στο 2018 και συγκεκριμένα τον Σεπτέμβριο, αναμένεται να πραγματοποιηθούν τα εγκαίνια του Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής μετά την συγχώνευση των ΤΕΙ Αθήνας και Πειραιά. Με 5 σχολές και 26 τμήματα το νέο πανεπιστήμιο θα δεχτεί τους πρώτους εισακτέους,από τους φετινούς υποψηφίους των Πανελλαδικών.

Σε ότι αφορά την Πρωτοβάθμια εκπαίδευση από τον Σεπτέμβριο του 2018 εφαρμόζεται σταδιακά η δίχρονη Προσχολική Υποχρεωτική εκπαίδευση. Λόγω έλλειψης υποδομών πάντως σε αρκετούς δήμους  το μέτρο θα λειτουργήσει σταδιακά στα 2/3 των δήμων, ενώ μέσα στην επόμενη τριετία θα εφαρμοστεί καθολικά.

Σημαντικές αλλαγές αναμένεται να υπάρξουν και στην πλήρη εφαρμογή του νόμου που αφορά τα μεταπτυχιακά προγράμματα σε ΑΕΙ και ΤΕΙ με ρύθμιση που θα ορίζει ότι το 30% των συμμετεχόντων θα φοιτά δωρεάν και θα προχωρήσουν από το νέο ακαδημαϊκό έτος. Αλλαγές θα εφαρμοστούν και στην Ειδική Αγωγή με νέες δομές σε τρία νησιά, σύμφωνα με τον σχεδιασμό του υπουργείου Παιδείας, με στόχο να λειτουργήσουν από τον Σεπτέμβριο του 2018. Επιπρόσθετα αναδιάρθρωση των δομών υποστήριξης στα σχολεία, επιφόρτιση των διαγνωστικών κέντρων (ΚΕΕΔΥ) με επιπλέον αρμοδιότητες και ουσιαστική κατάργηση των σχολικών συμβούλων προβλέπονται σε νομοσχέδιο που θα κατατεθεί μέσα στους πρώτους μήνες του 2018.

Στις αλλαγές που επιδιώκει να εφαρμόσει το υπουργείο Παιδείας προωθείται παράλληλα και η συλλογικότητα της σχολικής μονάδας με την ενίσχυση του Σχολικού Συμβουλίου και την ενεργό συμμετοχή των μαθητών και των Συλλογών γονέων σε δραστηριότητες. Να σημειωθεί ωστόσο ότι το προσχέδιο αυτών των αλλαγών στο εισαγωγικό σύστημα για την είσοδο στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση έχει ήδη δει το φως της δημοσιότητας και αναμένεται να κατατεθεί ως νομοσχέδιο μέσα στο 2018 και να εφαρμοστεί. Το εξεταστικό όμως αυτό σύστημα που παρουσίασε ο υπουργός Παιδείας Κώστας Γαβρόγλου συναντά ήδη έντονες αντιδράσεις με έντονες επικρίσεις για τις διπλές εξεταστικές περιόδους (Ιανουαρίου- Ιουνίου), αλλά και για το παράλληλο σύστημα εξετάσεων με διπλούς συντελεστές ,για την απόκτηση απολυτηρίου και την εισαγωγή στα Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα της χώρας.

Πάντως στην συμφωνία με τους δανειστές ορίζεται ως υποχρεωτικό ωράριο το 30ωρο με τον υπουργό Παιδείας να απαντά στις σχετικές επικρίσεις ότι το ωράριο ορίζεται ήδη με νόμο του 1985 και τους εκπαιδευτικούς να υποστηρίζουν ότι όχι μόνο αποτελεί ένα τιμητικότερο μέτρο αλλά ανοίγει »παράθυρο» για την αύξηση του ωραρίου. Επίσης προβλέπονται κριτήρια για συγχωνεύσεις σχολείων, από το επόμενο σχολικό έτος (2018-2019), και να οριστούν ποια είναι αυτά, ενώ προβλέπεται η συμμετοχή του ΑΣΕΠ στην διαδικασία επιλογής στελεχών σύμφωνα με όσα προωθούν οι δανειστές και ως πρώτο βήμα θα είναι η συμμετοχή εκπροσώπου του ΑΣΕΠ στα συμβούλια επιλογής.

Πάντως στις συζητήσεις με τους εκπροσώπους των δανειστών και του ΟΟΣΑ για τις επικείμενες αλλαγές στον χώρο της Παιδείας δεν λείπουν και οι διαφωνίες με τον Κώστα Γαβρόγλου να εκφράζει τις αντιρρήσεις του στην αξιολόγηση  των εκπαιδευτικών υποστηρίζοντας ότι οι Έλληνες εκπαιδευτικοί σε αντίθεση με εκείνους των άλλων χωρών δεν μπορούν να αξιολογηθούν γιατί διαφέρουν στην διοικητική και ψυχολογική τους υποστήριξη. Και σε ό,τι αφορά την χρηματοδότηση η επιτροπή που έχει συστήσει ο υπουργός Παιδείας αντιμετωπίζει προβλήματα στην εξεύρεση πόρων από τον κρατικό προϋπολογισμό.

Ακόμα μεγαλύτερο σημείο τριβής στον χώρο της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης σε σχέση με τον ΟΟΣΑ είναι το θέμα της διασύνδεσης των πανεπιστημίων με την αγορά εργασίας έχοντας παράλληλα, σύμφωνα και με την έκθεση του Ιουλίου, θέσει θέμα »αιωνίων φοιτητών», με την πρόβλεψη να υπάρχει »ψαλίδι » στην χρηματοδότηση των πανεπιστημίων, ανάλογα με τον αριθμό των συγκεκριμένων ( »αιωνίων ») φοιτητών που υπάρχουν σε κάθε Πανεπιστημιακό Ίδρυμα. Μια πρόταση που μάλιστα έρχεται σε αντίθεση με ήδη ψηφισθέν νόμο της σημερινής κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝ.ΕΛ. Οι προωθούμενες αυτές αλλαγές στον χώρο της παιδείας που αναμένεται να εφαρμοστούν από το 2018 θα κρίνουν καθοριστικά την περαιτέρω πορεία της ελληνικής εκπαίδευσης μέσα στα επόμενα χρόνια. Ευχής έργον είναι να μην αποτελέσουν άλλη μια »χαμένη μεταρρύθμιση » στον χώρο της πολύπαθης ελληνικής παιδείας .

Αθανάσιος Μανουσάκης Δημοσιογράφος

Advertisements