Ώρα για ρομποτική……

στις

4

Εσείς ξέρετε τί είναι το STEM; Ας διαφωτιστούν όσοι το ακούν πρώτοι φορά λοιπόν…Το STEM προέρχεται από τα αρχικά Science, Technology, Engineering and Math. Τουτ’ έστιν Φυσική, Τεχνολογία, Μηχανική και Μαθηματικά. Πρόκειται για ένα πρόγραμμα σπουδών που παρέχει βασική εκπαίδευση στους προαναφερθέντες κλάδους σε μια ενιαία διεπιστημονική προσέγγιση, μέσω πρακτικών που βρίσκουν εφαρμογή στον πραγματικό κόσμο.

Όλα ξεκίνησαν το 2009, όταν ο Ομπάμα (με μια εκστρατεία ονόματι “Educate to innovate”) θέλησε να δώσει μια νέα ώθηση ώστε αφενός οι μαθητές να πηγαίνουν καλά και σε αυτά τα μαθήματα και μάλιστα να υπερτερούν διεθνώς και αφετέρου να αυξηθεί ο αριθμός των εκπαιδευτικών που τα διδάσκουν. Σημαντικά κεφάλαια έχουν επενδυθεί από το Υπουργείο Παιδείας των ΗΠΑ για την εκπαίδευση STEM, με επιχορηγήσεις, ερευνητικά προγράμματα κά. Το STEM υπολογίζεται να ανοίξει εκατομμύρια θέσεις εργασίας για όσους ασχολούνται με αυτό και να καλύψει τα ήδη υπάρχοντα κενά σε τομείς όπως είναι η πληροφορική, οι βιοεπιστήμες, κτλ.

Η διαφορά του STEM από την παραδοσιακή εκπαίδευση είναι η έμφαση που δίνει στην εφαρμογή της επιστημονικής μεθόδου και της επίλυσης προβλημάτων. Καλύπτει όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης, ακόμα και την προσχολική.

 Στο δημοτικό, γίνονται τα εισαγωγικά μαθήματα (Μαθηματικά, Φυσική, κτλ) και επιχειρείται η ευαισθητοποίηση στα επαγγέλματα που σχετίζονται με το STEM, ώστε οι μαθητές εκούσια να εκδηλώσουν ενδιαφέρον για τα βασικά μαθήματα. Ταυτόχρονα παρέχονται ευκαιρίες μάθησης εντός κι εκτός σχολείου.

 Καθώς ανεβαίνουν οι μαθητές τις βαθμίδες της εκπαίδευσης, τα μαθήματα γίνονται όλο και πιο απαιτητικά και οι μαθητές προετοιμάζονται για την τριτοβάθμια εκπαίδευση. 

Ένας από τους στόχους του προγράμματος είναι και η προσέλκυση των κοριτσιών, που παραδοσιακά επιδεικνύουν πολύ λιγότερο ενδιαφέρον για τους τομείς STEM (Μεταξύ μας, είμαι σίγουρη ότι όλοι ξέρετε κάποιον/κάποια που φοβόταν και μισούσε τα μαθηματικά στο σχολείο). 

Τα οφέλη; Ουκ ολίγα…

Αυξάνεται η έμφυτη περιέργεια των παιδιών για την επιστήμη, καλλιεργείται η δημιουργικότητα και η καινοτομία, αναπτύσσεται η κριτική σκέψη και η αγάπη για την τεχνολογία, ενώ αυξάνεται και η πιθανότητα για μελλοντική ενασχόληση με τις επιστήμες των υπολογιστών, τα μαθηματικά και ειδικά τη ρομποτική. Όλα αυτά σε ένα μαθησιακό περιβάλλον με χειρωνακτικές δραστηριότητες, κατασκευές και επίλυση προβλημάτων.

Ο ρόλος δε της ρομποτικής στην εκπαίδευση είναι ιδιαιτέρως σημαντικός, καθόσον το απαιτούν οι όλο και πιο αυτοματοποιημένες θέσεις εργασίας, οι οποίες χρήζουν δεξιότητες STEM και ρομποτικής, όπως είναι ο προγραμματισμός και η κωδικοποίηση. 

Κοινώς, το μέλλον ανήκει στα ρομπότ, λογισμικού τύπου ή μη, και καθώς φαίνεται ο αντίκτυπός τους θα είναι ισάξιος αυτού των ηλεκτρονικών υπολογιστών τη δεκαετία του ’80. Οι πολλαπλές χρήσεις των ρομπότ σε διάφορες υπηρεσίες όπως είναι οι κατασκευαστικές και οι οικιακές, καθιστούν αναγκαία τη ρομποτική εκπαίδευση και τις δεξιότητες STEM στα σχολεία.

Φαντάζεστε ένα σχολείο όπου θα εφαρμόζετε γνώσεις και δεξιότητες θετικών επιστημών που ενσωματώνουν μάθηση και τεχνολογία σε πραγματικό χρόνο και για έναν αυθεντικό σκοπό; 

Φαντάζεστε ένα σχολείο όπου εκπαιδευτικοί και μαθητές θα εμπλέκονται και θα συνεργάζονται σε εργαστήρια για κάτι τόσο καινοτόμο;;

 Ε ναι, φυσικά και μπορούμε…μόνο να το φανταστούμε στην Ελλάδα. Προς το παρόν γίνεται πράξη υπερατλαντικά. Και στα δικά μας!!!

Χρύσα Μ.

Πηγές
http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.1949-8594.2011.00109.x/full
http://science.sciencemag.org/content/329/5995/996.full
http://www.roboticstrends.com/article/robotics_playing_bigger_role_in_stem_education
http://robohub.org/work-play-and-stem-how-robotics-will-bridge-the-gap/

 

Advertisements