Πλευρίωση

στις

Image result for πλευρίωση γλωσσας

ΟΡΙΣΜΟΣ

 

Πλευρίωση ονομάζεται η κυριαρχία της μιας πλευράς του σώματος (μάτι, χέρι, πόδι και αυτί), η οποία ονομάζεται ενεργητική. Κατά τη διάρκεια της εξέτασης ελέγχεται η ποιότητα εκτέλεσης πράξεων από την αριστερή και δεξιά πλευρά του σώματος. Μη ομοιογενής πλευρίωση μπορεί να σημαίνει νευροψυχολογική ανωριμότητα και συχνά συνδέεται με δυσκολίες προσανατολισμού στον χώρο. Διαταραχές της πλευρίωσης επηρεάζουν την ικανότητα μάθησης της γραφής.
(
http://www.greek-language.gr/greekLa…ema_g3/13.html )

Με πιο απλά λόγια η πλευρίωση είναι ο τρόπος με τον οποίο είναι οργανωμένες οι λειτουργίες του αριστερού ημισφαιρίου και σχετίζεται με το ποια πλευρά του σώματος χρησιμοποιείται περισσότερο από κάθε άνθρωπο. Αν το σκεφτεί κανεις θα παρατηρήσει ότι  οι άνθρωποι στην πλειοψηφία τους  αναπτύσσουν μία σαφή προτίμηση της μίας πλευράς στο σώμα τους έναντι της άλλης, ενώ υπάρχει μία μικρή εξαίρεση ανθρώπων που χρησιμοποιούν με επιτυχία και χωρίς δυσκολίες και τις δύο πλευρές του σώματος. Συνήθως τα παιδιά  στην ηλικία τριών με έξι ετών «αποφασίζουν» για το ποια πλευρά του σώματος (δεξί ή αριστερό μάτι, χέρι, πόδι, αυτί,) είναι η κυρίαρχη πλευρά τους, με μεγαλύτερη ένδειξη το αν τελικά το άτομο είναι αριστερόχειρας ή δεξιόχειρας. Βεβαια υπάρχουν και διαφορετικές απόψεις σχετικά με το πότε εγκαθίσταται η κυριαρχία στο χέρι. Οι περισσότεροι ειδικοί συμφωνούν ότι στο βρέφος πολύ συχνά εμφανίζεται η προτίμηση του χεριού , περίπου στην ηλικία των έξι με οχτώ μηνών, η οποία όμως γρήγορα κρύβεται και πάλι, αφού ο βασικός στόχος του κινητικού συστήματος του παιδιού είναι η ανάπτυξη της αμφιπλευρικότητας ώστε να μπουσουλήσει και να περπατήσει ανεξάρτητα.

Ο ΜΑΓΙΚΟΣ ΚΟΣΜΟΣ ΤΟΥ ΕΓΚΕΦΑΛΟΥ

 Ο εγκέφαλος του κάθε ανθρώπου είναι ένα πολυδύναμο εργοστάσιο και σε αυτόν οφείλουμε όλα αυτά που θεωρούμε δεδομένα στην καθημερινότητά μας. Χωρίζεται σε δυο ημισφαίρια, όπου το κάθε ένα είναι αρμόδιο για βασικές λειτουργείες μας:

 ΤΟ ΑΡΙΣΤΕΡΟ ΗΜΙΣΦΑΙΡΙΟ είναι υπεύθυνο για τη Λογική, Ορθολογική, Χρονική, Διανοητική, Αναλυτική, Ψηφιακή,  Γραμμική και Λεκτική Αντίληψη του εαυτού μας και του κόσμου. Η γνώση που έχουμε μιλώντας ή ακούγοντας τους άλλους, διαβάζοντας ή γράφοντας, επιχειρηματολογώντας, αναλύοντας λογικά ή χρησιμοποιώντας αριθμούς και γεγονότα, είναι λειτουργίες του αριστερού ημισφαιρίου.  Αν συστηματικά χρησιμοποιούμε το αριστερό ημισφαίριο μας, τότε έχουμε αναπτύξει ιδιαίτερα και είμαστε καλοί στις παραπάνω λειτουργίες.

 ΤΟ ΔΕΞΙ ΗΜΙΣΦΑΙΡΙΟ είναι υπεύθυνο για τη Μη Λεκτική, Μη Ορθολογική, Άχρονη, Συνθετική, Αναλογική, Χωροταξική και Ολιστική Αντίληψη του εαυτού και του κόσμου. Όταν εκφραζόμαστε δημιουργικά μέσω της τέχνης, της μουσικής, των αισθήσεων και συναισθημάτων μας, όταν χορεύουμε, εκφραζόμαστε με το σώμα μας,  κάνουμε έρωτα, όταν διαισθανόμαστε, οραματιζόμαστε, κάνουμε διαλογισμό ή βλέπουμε όνειρα, αυτές είναι λειτουργίες του δεξιού ημισφαιρίου.

 Η πλευρίωση ως προς την προτίµηση χεριού και το νευροβιολογικό υπόστρωµα της γλώσσας είναι στενά συνδεδεµένα, µε την προτίµηση χεριού να αποτελεί συµπεριφορικό δείκτη για τη γλωσσική πλευρίωση στον εγκέφαλο (Knecht & συν., 2000).

ΑΚΟΥΣΤΙΚΗ ΠΛΕΥΡΙΩΣΗ

Για την εξακρίβωση της ακουστικής πλευρίωσης γίνεται μέτρηση μέσω του audioladerometer για το ποιο αυτί ηγείται στην είσπραξη των ήχων και όχι ως προς την ακοή.  Νευροφυσιολόγικές έρευνες έχουν δείξει ότι η αντίληψη και η αποκωδικοποίηση των ηχητικών μηνυμάτων είναι ποιοτικά πολύ διαφορετικές ανάλογα κάθε φορά με το ποιό αυτί συμμετέχει. Στην αλληλοσυμπλήρωση των αυτιών θεωρείται καλύτερο να ηγείται το δεξιό αυτί λόγω της άμεσης πρόσβασης του στο αριστερό ημισφαίριο (κέντρο λόγου – γλωσσικής έκφρασης Broca). Αν το δεξί αυτί είναι ηγετικό τότε μιλάμε για δεξιά ακουστική πλευρίωση και εάν είναι το αριστερό αυτί ηγετικό τότε αναφερόμαστε στην αριστερή ακουστική πλευρίωση , η οποία και μας προβληματίζει περισσότερο σε θέματα μάθησης και ομιλίας,  διότι τα ερεθίσματα από το αριστερό αυτί έχουν να διανύσουν μεγαλύτερη πορεία μέχρι να φτάσουν στο σωστό ημισφαίριο και στο κέντρο λόγου.. Το δεξιό αυτί ανακαλεί  στην επιφάνεια τις ιδιότητες του αριστερού ημισφαιρίου με αποτέλεσμα το παιδί έχει καλή ακουστική αντίληψη και αποκωδικοποίηση. Δυσλειτουργική αποκωδικοποίηση του αυτιού καθώς και μπλοκαρισμένη συνειδητοποιημένη ακοή μπορεί να υπάρχει και σε άτομα με εξαιρετική ακοή. Οι δυσκολίες στην ακουστική αντίληψη, τα λάθη στη διαφοροποίηση ενός ακουστικού ερεθίσματος από ένα άλλο, η δυσκολία του αυτιού να εστιάσει την προσοχή του και στην κατεύθυνση του ήχου, η δυσκολία στην ακουστική κατακράτηση και ακουστική μνήμη, δυσκολία στην παραγωγή του λόγου  και πολλά άλλα, μπορεί να εμφανίζονται  στο ανθρώπινο αυτί χωρίς να υπάρχει κάποιο είδος βαρηκοΐας.

Με πιο απλά λόγια, το αυτί εκτελεί σημαντικές εντολές του ψυχικού οργάνου  και διαμορφώνει τη νευροαισθητηριακή του συμπεριφορά σαν «μηχανισμός άμυνας»  ανάλογα με τις εντολές που θα πάρει από τα θαλαμικά κύτταρα, το ψυχικό όργανο. Οι αποκλίσεις ή οι δυσλειτουργίες από την ιδανική ακουστική καμπύλη είναι μετρήσιμες με το τεστ των ψυχοακουστικών καμπυλών και υποδηλώνουν τα αίτια των μαθησιακών δυσκολιών.

ΑΡΙΣΤΕΡΗ ΑΚΟΥΣΤΙΚΗ ΠΛΕΥΡΙΩΣΗ

Όταν διαπιστωθεί από το τεστ ότι το παιδί προτάσσει πρώτο ως ηγετικό και κατευθυντήριο το αριστερό αυτί, αντί του δεξιού αυτιού, αυτό υποδηλώνει μια μακρινή διαδρομή από το δεξί αυτί στο αριστερό ημισφαίριο και επιστροφή στο αριστερό. Τότε, θα παρατηρηθούν στο παιδί προβλήματα ακουστικής αποκωδικοποίησης και αντίληψης. Δεν σταματάει εντελώς να ακούει αλλά φαίνεται να αποστασιοποιείται κατά την διάρκεια της παράδοσης μαθήματος από τον εκπαιδευτικό. Το παιδί έχει πρόβλημα στο να αποκωδικοποιεί το εννοιολογικό περιεχόμενο των ηχητικών κυμάτων του εκπαιδευτικού από τη μακρινή διαδρομή και εμφανίζει σημάδια απώλειας ενέργειας ή κόπωσης εξασθένηση της μνήμης και ελάττωση της προσοχής και της συγκέντρωσης.   Αντίστοιχο πρόβλημα θα παρατηρείται και στον γραπτό λόγο, διότι την ώρα που το παιδί θα διαβάζει, θα αναπαράγει τους ήχους των γραμμάτων – συμβόλων των ήχων με αποτέλεσμα την δυσορθογραφία του παιδιού (Στάθης.1994).

Ένα σημαντικό ποσοστό παιδιών με μαθησιακές δυσκολίες εμφανίζουν αριστερή ακουστική πλευρίωση και χρησιμοποιούν το αριστερό τους χέρι για να γράψουν.

(http://apothetirio.teiep.gr/xmlui/bitstream/handle/123456789/586/lgt_2011144.pdf?sequence=1)

ΠΩΣ ΘΑ ΤΟ ΚΑΤΑΛΑΒΩ

Αν το παιδί σας :

  • Παρουσιάζει δυσκολία στη συγκέντρωση και στα ηχητικά ερεθίσματα.
  • Παρερμηνεύει ότι ακούει και αντιδρά στο λάθος άκουσμα
  • Δυσκολεύεται να κατασταλάξει στην κυρίαρχη χρήση ενός χεριού για να γράψει ή να χρησιμοποιήσει.
  • Παρουσιάζει δυσγραφία.
  • Είναι υπερβολικά ευαίσθητο σε θορύβους.
  • Ο λόγος του καθυστερεί, αργεί να κάνει προτάσεις και όταν τις κάνει δεν είναι συντακτικά σωστές.
  • Παρουσιάζει διαταραχές λόγου και άρθρωσης ή ανωριμότητα στον τρόπο ομιλίας.
  • Έχει περιορισμένο λεξιλόγιο και κάνει συχνές αντικαταστάσεις.
  • Αν δεν απομνημονεύει την ορθογραφία και δεν τη χρησιμοποιεί στον γραπτό του λόγο.
  • Δεν έχει μαθηματικό τρόπο σκέψεις.

Απευθυνθείτε σε κάποιον ειδικό αναπτυξιολόγο, λογοθεραπευτή, εργοθεραπευτή για να σας κατευθύνει και να σας βοηθήσει.

Χριστίνα Γαβριήλ

Advertisements