Τραυλισμος

στις

ΠΡΟΣΧΟΛΙΚΗΣ ΚΑΙ ΣΧΟΛΙΚΗΣ ΗΛΙΚΙΑΣ

Αρκετοί γονείς έχετε παρατηρήσει μια δυσκολία στο παιδί σας να μιλήσει, η οποία συνοδεύεται με μορφασμούς στο πρόσωπο και έντονες κινήσεις στα χέρια. Επαναλαμβάνει συλλαβές ή γράμματα ή καμιά φορά και ολόκληρες λέξεις. Αναρωτιέστε πώς πρέπει να αντιμετωπίσετε την κατάσταση και τι είναι αυτό που του συμβαίνει. Ας μιλήσουμε λοιπόν για τον τραυλισμό.

ΟΡΙΣΜΟΣ

Ο τραυλισμός είναι δυσκολία στη ροή της ομιλίας. Είναι μία σύνθετη διαταραχή που τις περισσότερες φορές εμφανίζεται ως διακοπτόμενη ροή ομιλίας εξαιτίας των παρακάτω χαρακτηριστικών :

 Επαναλήψεις μέρους μιας λέξης (πα-πα-πα πάμε/ πάμε-ε-ε-ε-ε-ε)

 Επιμηκύνσεις (πππππάμε)

 Μπλοκαρίσματα (—-πάμε)

 Χρήση παρατεταμένων φθόγγων-κυρίως φωνηέντων- στην αρχή της πρότασης( εεεεεγώ το είπα)

Και συνήθως συνοδεύονται από:

 Γκριμάτσες

 Κλείσιμο ματιών ή άλλες εκφράσεις προσώπου

 Μη ορθές αναπνοές

 Βγάλσιμο της γλώσσας

 Πίεση των χειλιών μεταξύ τους

 Κινήσεις του κορμού ή των άκρων (χτύπημα χεριού)

 Παρεμβολές λέξεων

 Αποφυγή λέξεων

Θα πρέπει όμως πριν προχωρήσουμε, να σημειώσουμε ότι ο τραυλισμός δεν είναι ένα σημάδι αδυναμίας ή εγκεφαλικής δυσλειτουργίας του παιδιού. Ούτε κάποια ανίατη ασθένεια ή κάποια κακιά συνήθεια που εμφανίζει ένα παιδί . Και το πιο βασικό,σε καμία περίπτωση δεν είναι ένδειξη κατώτερης νοημοσύνης!

ΣΕ ΤΙ ΟΦΕΙΛΕΤΑΙ Ο ΤΡΑΥΛΙΣΜΟΣ

Ο τραυλισμός μπορεί να οφείλεται σε κάποια νευρολογική δυσλειτουργία, που σημαίνει ότι η νευρολογική οργάνωση του μηχανισμού της ομιλίας δεν λειτουργεί όπως θα έπρεπε και, όταν συνδυάζεται με είναι ευάλωτο, από άποψη ψυχοσύνθεσης, παιδί , αλληλεπιδρούν με αναπτυξιακούς και περιβαλλοντικούς παράγοντες και πυροδοτούν την εμφάνιση της διαταραχής. Μπορεί επίσης να οφείλεται σε κληρονομικούς παράγοντες. Συχνά παρατηρείται να συνυπάρχουν άτομα με ιστορικό τραυλισμού στον ευρύτερο οικογενειακό περιβάλλον του 


παιδιού. Μπορεί να οφείλεται επίσης σε μίμηση αλλά και σε ελλιπείς δυνατότητες ομιλίας όπως είναι αναπτυξιακά σύνδρομα, π.χ. σύνδρομο Down. Μπορεί να οφείλεται σε εγκεφαλικές κακώσεις και τραύματα φαινόμενο συνηθέστερο όμως σε ενήλικες και κυρίως μετά από τροχαία ατυχήματα που έχουν ως αποτέλεσμα κακώσεις και τραυματισμούς μερών του εγκεφάλου(π.χ. τρίδυμο, προσωπικό νεύρο)και των κέντρων της ομιλίας.

ΑΥΤΟ ΠΟΥ ΑΚΟΥΤΕ ΕΙΝΑΙ ΣΙΓΟΥΡΑ ΤΡΑΥΛΙΣΜΟΣ?

Πολλά παιδιά περνάνε από ένα στάδιο όπου η ομιλία τους εμφανίζει μπλοκαρίσματα στην ροή. Στις περισσότερες περιπτώσεις,  είναι μια προσωρινή κατάσταση, και αποτελεί μέρος της φυσιολογικής εξέλιξης του παιδιού. Μπορεί να κρατήσει 6-12 μήνες και να εξαφανιστεί, όπως ακριβώς εμφανίστηκε, δηλαδή χωρίς λόγο. Αυτό γίνεται γιατί η ικανότητα της ομιλίας με κανονική ροή αποκτάται και εδραιώνεται με το χρόνο. Στα παιδιά σχολικής ηλικίας και στους ενήλικες εμφανίζεται με συχνότητα 1% του συνολικού πληθυσμού ενώ το ποσοστό των παιδιών προσχολικής ηλικίας που για κάποιο διάστημα της ζωής τους εμφάνισαν δυσκολίες ροής φτάνει το 5% σύμφωνα με μελέτες. Εμφανίζεται δε 3 φορές πιο συχνά σε οικογένειες με ανάλογο κληρονομικό ιστορικό και 4 φορές πιο συχνά στα αγόρια από ότι στα κορίτσια. Είναι φυσιολογικό όταν το παιδί «κολλάει» στο 5 % των λέξεων. Πιο απλά θα λέγαμε ότι , όταν στο παιδί παρατηρείται μια δυσκολία ρυθμού/ ροής στις 50 από τις 1000 λέξεις, δεν υπάρχει λόγος για ανησυχία. Όταν υπάρχουν καταστάσεις που προκαλούν άγχος, πίεση ή γίνεται χρήση μεγάλων προτάσεων, θεωρείται φυσιολογικό να υπάρχει μια δυσκολία στην ροή σε έναν μεγαλύτερο αριθμό λέξεων. Αυτή η δυσκολία μπορεί να εμφανιστεί σαν επανάληψη λέξεων ή μέρος της πρότασης όπως «Θα θα πάρω τον τον τον μπαμπά μου τηλέφωνο» ή την φώνησηεεε ανάμεσα στις λέξεις.

Η ΑΝΑΠΤΥΞΙΑΚΗ ΠΟΡΕΙΑ ΤΟΥ ΤΡΑΥΛΙΣΜΟΥ

Στην Προσχολική ηλικία : Συνήθως είναι περιστασιακός και προκαλείται από αγχογώνες καταστάσεις

Στην Σχολική ηλικία : Γίνεται εντονότερος , υπάρχει επίγνωση του προβλήματος , εκδηλώνεται κυρίως σε καταστάσεις (π.χ. λύπης, χαράς, απότομης αναστάτωσης).

Στην Εφηβεία : Υπάρχει πλήρης επίγνωση της διαταραχής (απογοήτευση, αμηχανία, φόβο

), το παιδί χρησιμοποιεί μηχανισμούς αντίδρασης και προσπαθεί να αποφύγει συγκεκριμένους ήχους που τον δυσκολεύουν.

Στην Ενηλικίωση : Πλέον γνωρίζει πότε θα εμφανιστεί , έχει το νου του να αποφεύγει καταστάσεις , πολλές φορές διακατέχεται από φόβο ή άγχος για την πιθανότητα να μην μπορέσει να το ελέγξει και διαλέγει την αυτοαπομόνωση (Ανδρέου, 2010).

 

ΤΙ ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΚΑΝΕΙ ΕΝΑΣ ΓΟΝΙΟΣ ή ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΣ ΑΝ ΔΙΑΠΙΣΤΩΣΕΙ ΔΙΑΤΑΡΑΧΗ ΤΡΑΥΛΙΣΜΟΥ (σύμφωνα με τον οργανισμόSTUTTERING FOUNDATION)

Απευθυνθείτε σε έναν ειδικό για να σας συμβουλεύσει και να αναλάβει την θεραπεία του παιδιού σας

 Αφήστε χρόνο στο παιδί σας να σας πει αυτό που θέλει.

 Μην το διακόπτετε και μην το διορθώνετε.

 Συμβουλεύστε, άλλα αδέλφια, αν υπάρχουν, να μην παρεμβαίνουν την ώρα που εκφράζεται το παιδί σας .

 Δημιουργήστε χρόνο και κατάσταση για ήρεμη επικοινωνία με το παιδί σας, ανεξάρτητα αν κατά την διάρκεια αυτή τραυλίζει.

 Όταν ρωτάτε κάτι το παιδί σας, κάντε το όσο πιο ακριβές και απλό γίνεται.

 Αποφύγετε τις πολλαπλές και απανωτές ερωτήσεις, όπως: πώς πέρασες στο σχολείο; Έφαγες το κολατσιό σου;

 Δώστε προσοχή σε πράγματα που το παιδί σας κάνει ευχάριστα και καλά για να το ενθαρρύνετε, χωρίς να επιβάλλετε την δική σας θέληση.

 Φερθείτε στο παιδί σας όπως στα άλλα παιδιά.

 Εσείς είστε το παράδειγμα του παιδιού σας! Μιλάτε αργά, κάντε διαλείμματα ανάμεσα στις προτάσεις και μιλάτε με σωστό τονισμό.

 Μην κάνετε σχόλια για την ιδιαιτερότητα στην ομιλία του παιδιού σας! Να αποφύγετε συμβουλές όπως «μίλα αργά», η «μην βιάζεσαι!», αντιθέτως, καθίστε αναπαυτικά κάνοντας ένα διάλειμμα, πάρτε μια βαθιά ανάσα και πείτε του: «έχω χρόνο να σε ακούσω!» χωρίς να το διακόπτετε.

Χριστίνα Γαβριηλ

ΠΡΟΣ ΕΠΙΠΛΕΟΝ ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ

http://www.logopedists.gr/logopedists/wp-content/uploads/2015/pdf/ekpaideutikos.pdf

http://www.logopedists.gr/logopedists/wp-content/uploads/2015/pdf/goneis.pdf

http://www.logopedists.gr/logopedists/wp-content/uploads/2015/pdf/kouventiazontas_anoixta.pdf

ΥΠΑΡΧΟΥΝ ΚΑΙ ΠΑΡΑΜΥΘΑΚΙΑ ΠΟΥ ΕΞΗΓΟΥΝ ΣΤΟ ΠΑΙΔΙ ΜΙΑ ΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ΠΟΥ ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΠΕΡΝΑΕΙ.

http://www.logopedists.gr/logopedists/wp-content/uploads/2015/pdf/kapoies_fores_travlizo.pdf

http://www.logopedists.gr/logopedists/wp-content/uploads/2016/01/KOKKORAKI-me-eikonografisi.pdf

http://www.logopedists.gr/logopedists/wp-content/uploads/2016/01/ROLOI-me-eikonografisi.pdf

Advertisements