Θύμιος Καρακατσάνης. Ο ορισμός του ηθοποιού

στις

d9841ba99e2b24d4fa64fdf120dd7eab_xl

Λίγες περιπτώσεις ηθοποιών είχαν την πλήρη αποδοχή, την πλήρη καθολικότητα και την πλήρη αγάπη από το κοινό, χωρίς να έχουν κάνει ποτέ τις δημόσιες σχέσεις, ή να έχουν συμμετάσχει σε μία καραμπινάτη επιτυχία σε ένα λαικό μέσο, όπως η τηλεόραση ή ο κινηματογράφος. Η περίπτωση όμως του Θύμιου Καρακατσάνη ήταν ανέκαθεν ιδιαίτερη, σημαντική, μακριά από δημόσιες σχέσεις και από περιττές φιοριτούρες. Μόνο η αμέριστη αγάπη για το θέατρο, και η δουλειά του σε αυτό, ήταν το σήμα κατατεθέν του, και η παρουσία του ήταν πάντα ενδεικτική μιας ποιοτικής δουλειάς, και αποδεκτής από τον κόσμο.

Θα μπορούσα να πω πολλές παραστάσεις, και να παρουσιάσω πολλά δείγματα του ταλέντου του Καρακατσάνη. Όμως, να μου επιτραπεί να σταθώ σε μερικές που δείχνουν την τόλμη και το ταλέντο του, πέρα από τις γνωστές και αγαπητές σε όλους παραστάσεις του Αριστοφάνη, οι οποίες έμειναν ιστορικές.

Σεζόν 97/98. Ο Θύμιος Καρακατσάνης ανεβάζει την «Βασίλισσα της ομορφιάς», του Μάρτιν ΜακΝτόνα. Η ιστορία της σχέσης μιας μητέρας με την γεροντοκόρη της, είναι ένα από τα πιο δυνατά έργα που έχουν παρουσιαστεί τα τελευταία χρόνια στην παγκόσμια θεατρική σκηνή. Ο Καρακατσάνης τολμά και παίζει τον ρόλο της μάνας (!!!) με την Άννα Βαγενά να παίζει τον ρόλο της κόρης. Η παράσταση είναι εξαιρετικά πετυχημένη, και το έργο θα παιχτεί έκτοτε αρκετές φορές, με τελευταία την παρουσίαση της «Πειραματικής Σκηνής», στο θέατρο «Μελίνα Μερκούρη» της Καλαμαριάς, σε σκηνοθεσία Χριστίνας Χατζηβασιλείου, με την Έφη Σταμούλη, την Σοφία Βούλγαρη, τον Γιώργο Δημητριάδη και τον Κωστή Ραμπαβίλα.

hqdefault Ο Καρακατσάνης είτε έπαιζε την «Ούρσουλα» ( απ’ όπου και το στιγμιότυπο, σεζόν 1995/6) του Μπάμπη Τσικληρόπουλου, είτε έπαιζε σε σύγχρονα έργα, όπως ένα από τα τελευταία που έπαιξε, του Γιώργου Κωνσταντίνου, το «Ο τελευταίος να κλείσει την πόρτα» ( διαθέσιμο και στο Youtube), είτε έπαιζε στο «Καραβάν Σαράι» του Τάσου Ψαρρά, είτε έπαιζε επιθεώρηση ή Αριστοφάνη, ήταν πάντα ένας ηθοποιός που ήξερε ο θεατής πως δεν θα τον δουλέψει. Δεν θα του προσφέρει μισό θέαμα, δεν θα τον απογοητεύσει. Ήταν πάντα υψηλού επιπέδου, πάντα ήξερε να πιάνει τον θεατή από τα μούτρα, και να τον αφήνει ξέπνοο στο τέλος της παράστασης, να σκεφτεί τι είδε, γιατί είδε αυτό το έργο, και τι ήθελε να πει. Όχι μεγαλόπνοοα πράγματα, όχι βερμπαλισμοί περιττοί και λόγια όμορφα. Αντιθέτως.

1or26b( Στην φωτογραφία, μαζί με την Ιλιάδα Λαμπρίδου, από το έργο του Δημήτρη Ψαθά, «Μικροί Φαρισαίοι») Ήταν πολύ ευθύς. Βωμολόχος αλλά όχι πρόστυχος. Ίσως να φταίει το γεγονός πως επειδή ο καρκίνος τον έκανε παρέα για αρκετό διάστημα και δεν τον άφησε τελικά παρά μόνο όταν τον νίκησε, και επειδή στο τέλος το πάρκινσον είχε κάνει την εμφάνισή του, ο Καρακατσάνης είχε μάθει να είναι τόσο αληθινος και γνήσιος, που ο κόσμος του το αναγνώρισε ως το τέλος.

imagesΠοιος να ξερε όταν γεννιόταν στα Ταμπούρια του Πειραιά, ένα βράδυ Δεκεμβρίου του 1940, πως θα γινόταν ένας ηθοποιός ορισμός του Νεοελληνικού θεάτρου, και δεν θα υποχωρούσε μπροστά σε καμία δυσκολία, μέχρι το τέλος του, το ξημέρωμα της 30ης Ιουνίου του 2012. Ο άνθρωπος που ανάγκασε τον Κάρολο Κουν να τον συμπεριλάβει ανάμεσα στους μαθητές του που θα όριζαν την κληρονομιά του τρόπου σκέψης του ( μαζί με τον Μίμη Κουγιουμτζή, τον Γιώργο Λαζάνη και τον Γιώργο Αρμένη), και να φτάσει σε επίπεδα υψηλής κλάσης ανάμεσα στους μαθητές του Κουν, και μιλάμε για ανθρώπους σαν τον Παντελή Ζερβό, σαν τον Κώστα Καζάκο, σαν την Λίλυ Παπαγιάννη, σαν την Νόνικα Γαληνέα.

inb8«Η σάτιρα ξυπνάει τον λαό», συνήθιζε να λέει ο Θύμιος. Και συμπλήρωνε: «Αλίμονο στον κωμικό που νομίζει πως είναι προορισμένος για να κάνει σαχλίτσες». Γι’ αυτόν τον λόγο είναι από τους κορυφαίους. Γιατί ούτε σαχλίτσες έκανε, ούτε κορόιδευε τον εαυτό του και την τέχνη του, ούτε ήταν φτιαγμένος για αρπαχτές. «Μπορεί να κουβαλούσα έπιπλα στον Κουν, αλλά έμαθα θέατρο», είχε πει. Και αυτήν την αγάπη για το θέατρο πέρασε στον κόσμο, είτε έπαιζε Αριστοφάνη, είτε Μολιέρο και Νιλ Σάιμον. Γιατί ο Θύμιος στην τελική ,ήταν από τους λίγους που δικαιούται με κεφαλαία γράμματα να αποκαλείται ΗΘΟΠΟΙΟΣ.

Διογένης Παπαδόπουλος

 

 

 

Advertisements