Για να δούμε ποιος θα βρει το δάσκαλο του

στις

downloadΠοιος εκπαιδευτικός δεν έχει νιώσει το υπέροχο συναίσθημα να χρίζεται μπαμπάς ή μαμά από τους μαθητές του; Αυτή η αίσθηση βασίζεται όπως αναφέρει σε σχετικό άρθρο της στο Iatronet.gr η ψυχολόγος κ .Δήμητρα Σφήκα, στο ότι «οι μαθητές μεταφέρουν στους εκπαιδευτικούς τις εικόνες των γονιών τους μαζί με τα συναισθήματα που συνδέονται με αυτές ». Τι γίνεται, όμως,  όταν υπάρχει κρίση στη σχέση δασκάλου-μαθητή;

 

Φράσεις όπως «δε θέλω να πάω σχολείο» , «μόνο σε μένα κάνει παρατήρηση», «σηκώνω χέρι και αδιαφορεί» ή «όλο εμένα σηκώνει» τις έχουμε πει όντας παιδιά και αν όχι τότε ως γονείς σίγουρα θα φτάσουν στα αυτιά μας. Πριν βιαστούμε να χαρακτηρίσουμε έναν δάσκαλο ΄΄κακό ΄΄ ας δούμε ποιες είναι  οι στρατηγικές που θα επιτρέψουν σε θύμα, θύτη και διαμεσολαβητή να ζήσουν αρμονικά. Οποιονδήποτε από τους τρεις ρόλους επιλέξετε, σας προτείνουμε 5 περιεκτικούς τρόπους αντιμετώπισης με τον όρο ,όμως, να έχετε ήδη δημιουργήσει κλίμα ειλικρίνειας, επικοινωνίας, και εμπιστοσύνης.

Ο κάθε γονέας αντιδρά διαφορετικά. Μερικοί προχωρούν σε συνάντηση με τον δάσκαλο για να ενημερωθούν και έτσι να μπορέσουν να προστατεύσουν το παιδί τους. Άλλοι αμέτοχοι βρίσκουν υπερβολικό να ασχοληθούν με τέτοια ζητήματα.

Στην παρούσα φάση σε αυτό που θα πρέπει να επικεντρωθείτε είναι η ψυχολογία του παιδιού. Οι παρακάτω συμβουλές είναι ικανές να την ενισχύσουν.

1.Ακούστε το παιδί σας, έχοντας όμως επίγνωση ότι ακούτε μόνο την δική του εκδοχή. Προσπαθήστε να προσδιορίσετε μαζί τα συναισθήματα του και κατά πόσο αυτή η κατάσταση τον έχει επηρεάσει π.χ αν το βρίσκει άδικο ή του προκαλεί άγχος.

2• Διερευνήστε την ρίζα του κακού και τον λόγο που δράσατε τώρα. Αναρωτηθείτε αν παράλληλα συμπίπτει με κάποιο άλλο γεγονός στο οικογενειακό ή σχολικό πλαίσιο.  Αποφύγετε να επιτεθείτε στον δάσκαλο και αν κατακλύζεστε από θυμό καλά είναι να ζητήσετε τη γνώμη ενός άλλου προσώπου που πιθανόν να ήταν στη θέση σας.

3• Εξηγήστε του ότι δε μπορούμε να τα πάμε καλά με όλους αλλά πρέπει να προσπαθούμε για το καλύτερο. Φέρτε παραδείγματα από τον δικός σας ευρύτερο προσωπικό κύκλο γνωριμιών και πώς αντιμετωπίσατε μια ρήξη με το αφεντικό σας ή κάποιο συγγενή. Ψάξτε μαζί τι θα μπορούσε να άλλαζε την κατάσταση.

4• Ενθαρρύνετε το να μιλήσει στον δάσκαλο και έτσι να μάθει ότι είναι ικανός από μόνος του να αντιμετωπίζει δυσάρεστες καταστάσεις.

5• Αν δείτε ότι πιέζεται, κανονίστε εσείς μια συνάντηση με τον δάσκαλο και περιγράψτε την κατάσταση ως έχει. Ρωτήστε τον για την μέθοδο διδασκαλίας που χρησιμοποιεί, για τις απαιτήσεις και προσδοκίες που έχει γενικότερα και ειδικότερα για το δικό σας παιδί. Δείξτε καλή θέληση και επιθυμία συνεργασίας. Αν δείτε ότι πράγματι είναι πολύ αυστηρός με το παιδί, πρέπει να το αναφέρετε. Ενδέχεται η συζήτηση να μην αποδώσει του καρπούς που περιμένατε αλλά  εσείς καλείστε να δώσετε το καλό παράδειγμα στο παιδί.

 Σε περιπτώσεις όπου η κατάσταση είναι ανεξέλεγκτη και ο διάλογος αμβλύνει το πρόβλημα τότε σαν τελευταία  λύση δε μένει παρά να απευθυνθείτε στο Γραφείο Πρωτοβάθμιας ή Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης στο οποίο ανήκει το σχολείο του παιδιού σας ή σε κάποιον ειδικό(Σχολικό ψυχολόγο).

Και όλα αυτά γιατί;

Διότι σκεφτείτε για το πόσο και αν μπορούμε να αποδώσουμε ως ενήλικες σ’ένα εχθρικό εργασιακό περιβάλλον. Έτσι και στο σχολικό πλαίσιο μια καλή σχέση δασκάλου-μαθητή συμβάλλει στην επίδοση του. Πιο συγκεκριμένα επιδρά στην ενεργή συμμετοχή του και στην ενίσχυση του κίνητρου για μάθηση καθώς και στην πειθαρχία στην τάξη. Είναι εκπληκτικό το πόσοι  εκπαιδευτικοί υπερεκτιμούν την μετάδοση των γνώσεων εις βάρος της ανάπτυξης μιας ουσιαστικής σχέσης με το παιδί-μαθητή. Εντούτοις και οι γονείς αποτελούν έναν κρίκο στην αλυσίδα της καλής σχέσης με τον δάσκαλο. Γονείς και δάσκαλοι θέλουν να παιδιά τους να πετυχαίνουν, το ίδιο επιθυμούν και οι εκπαιδευτικοί. Όπως οι γονείς έχουν ανάγκη τους εκπαιδευτικούς έτσι και οι εκπαιδευτικοί τους έχουν ανάγκη. Γονείς και εκπαιδευτικοί πρέπει λοιπόν να είναι σύμμαχοι με στόχο την επιτυχία του παιδιού-μαθητή και να δείχνουν σεβασμό στο ρόλο του ενήλικα-γονέα και του ενήλικα-δασκάλου. Χρειάζεται «να είσαι κύριος του εαυτού σου πριν να είσαι δάσκαλος των άλλων».

Κατερίνα Γεωργιάδου

Υ.Γ. Να δείτε την ταινία ΄΄Μαθήματα Ζωής΄΄ που προσεγγίζει την στάση ενός αναπληρωτή καθηγητή απέναντι σε ΄΄ζόρικους΄΄ μαθητές.

Για το trailer https://www.youtube.com/watch?v=Yrtwiby_tT4

Advertisements

Σχολιάστε

Συνδεθείτε για να δημοσιεύσετε το σχόλιο σας:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s