Summerhill by Alexander Sutherland Neil

Αν επεδίωκε summerhill-school-007κανείς να περιγράψει το Summerhill με μια λέξη θα το χαρακτήριζε «διαφορετικό» ,»πρωτοπόρο». Η ίδρυση του το 1921  βασίστηκε στη φιλοσοφία του  Νηλ πως το σχολείο οφείλει να προσαρμόζεται στο ίδιο το παιδί και όχι το αντίστροφο.  Από τη Δρέσδη της Γερμανίας και ύστερα από πολλές μετεγκαταστάσεις, το Σάμερχιλ μετακινήθηκε στο Λέιστον του Σάφολκ, στο Ηνωμένο Βασίλειο.

  Η θεμελιώδης αρχή του σχολείου αυτού ήταν πώς ο καθένας έχει δικαίωμα να πράττει όπως θέλει αρκεί να μην κάνει κακό στον άλλο. Αρχή βασισμένη στη ρήση του Νηλ «Ελευθερία, όχι ελεύθερη άδεια να κάνεις ο,τι θέλεις» (Freedom not license).

Η διαφορετικότητα αυτού του οικοτροφείου ήταν η δημοκρατικότητα που το διέπνεε. Ήταν το πρώτο σχολείο το οποίο διοικούνταν ουσιαστικά μέσα από τις συνελεύσεις μαθητών.  Συνελεύσεις που απαρτίζονταν από μαθητές και προσωπικό και λάμβαναν χώρα τρεις φορές την εβδομάδα. Οι μαθητές σε συμφωνία με το προσωπικό αποφάσιζαν από κοινού για τα πάντα σχεδόν. Πάντα ισότιμα και ισάξια.

Οι μαθητές είχαν την ελευθερία να επιλέγουν πόσα μαθήματα ήθελαν να παρακολουθήσουν. Η προαιρετική επιλογή των μαθημάτων έδειχνε τη βαθύτερη πεποίθηση του Νηλ πως ένα παιδί αναπτύσσεται καλύτερα όταν μεγαλώνει ελεύθερα, μακριά από τις όποιες πιέσεις. Τα παιδιά δεν κατανέμονταν σε τάξεις βάσει ηλικίας ή χρονιάς αλλά βάσει των ικανοτήτων τους. Ενα σχολείο που έδινε προτεραιότητα στο  ρυθμό ανάπτυξης του κάθε παιδιού.

Τον Μάρτιο του 1999 καταγγέλθηκε από τον Ντέιβιντ Μπλάνκετ (τότε υπουργό παιδείας) με αφορμή τα μη υποχρεωτικά μαθήματα. Σύσσωμος ο τότε μαθητικός κόσμος του Σάμερχιλ παρακολούθησε τη δίκη το 2000.  Το Σάμερχιλ δικαιώθηκε και ο διακανονισμός που αποφασίστηκε, ήρθε προς συζήτηση στην μαθητική συνέλευση. Οι μαθητές  αποφάσισαν να δεχθούν τον διακανονισμό σύμφωνα με τον οποίο οι επιθεωρήσεις θα πραγματοποιούνταν με σεβασμό στο σχολείο, τη φιλοσοφία του σχολείου και τη γνώμη των μαθητών. Οι επιθεωρήσεις που έγιναν μέχρι και το 2011 αναγνώρισαν το έργο του Σάμερχιλ  και το 2013  αποφάσισε ο OFSTED πώς το σχολείο δε χρειάζεται ειδική επιθεώρηση πλέον.

Η κοινωνία εκείνης της εποχής έμαθε κάτι που κανένα βιβλίο δε θα δίδασκε. Ο καλύτερος τρόπος για να αναπτυχθεί η προσωπικότητα ενός παιδιού είναι όταν αναπτύσσεις τις ικανότητες του. Ο Νηλ είχε καταλάβει πως η απομνημόνευση, η βαθμοθηρία και οι προσδοκίες των μεγάλων καταπιέζουν και φυλακίζουν την παιδικότητα μας. Αν το παιδί νιώθει ελεύθερο να πειραματιστεί, να ανοίξει το μυαλό και τους ορίζοντες του θα γίνει ένας υγιής ενήλικας, ικανός να κυνηγήσει οποιοδήποτε εγχείρημα.

Μέσα από τις συνελεύσεις μαθητών ο Νηλ ανέδειξε την πεποίθηση του πώς τα παιδιά πρέπει να είναι ελεύθερα από τις παρεμβάσεις των ενηλίκων. Ακόμα και η πιθανότητα να ληφθεί μία απόφαση με αρνητική έκβαση βοηθάει το παιδί να ωριμάσει μέσα από τις επιλογές του. Οι συνελεύσεις είναι ο ορισμός της λέξης δημοκρατίας. Οι μαθητές μέσα από το διάλογο αποφασίζουν από κοινού για την καθημερινή τους ζωή και για το πώς θα διαχειριστούν περιστατικά ασυδοσίας. Χωρίς τιμωρίες.

 Αν η σχολική κοινότητα δίνει βαρύτητα στα παιδιά και τα παιδιά είναι υπεύθυνα γι αυτήν,  νιώθουν ελεύθερα να είναι ο εαυτός τους και αποκτάν τη δύναμη να αλλάζουν μέσα από δημοκρατικές διαδικασίες. Άλλωστε αυτό δε θέλουμε; Μια κοινωνία δημοκρατική;

Ένα σχολείο διαφορετικό από πολλά. Ένα σχολείο σταθμός στην ιστορία της εκπαίδευσης. Ένα σχολείο πρωτοπόρο για την εποχή του, επαναπροσδιόρισε τον όρο εκ-παίδευ-ση. Έθεσε το παιδί στο κέντρο της εκπαίδευσης και έδωσε προτεραιότητα στην ανάπτυξη της προσωπικότητας του μέσω των ικανοτήτων του. Ικανότητα δεν είναι να απομνημονεύεις και να σπαταλάς καλοκαίρια διαβάζοντας . Ικανότητα είναι να αναπτύξεις τα ταλέντα σου. Να μάθεις να φέρεσαι δημοκρατικά σε μια κοινωνία δημοκρατική. Να είσαι υπεύθυνος για τις επιλογές σου, για τις οποίες αποφασίζεις εσύ. Να νιώθεις πως δεν αντιμετωπίζεσαι σαν παιδί «άβουλο», μα πώς η γνώμη σου μετράει το ίδιο με εκείνη του ενήλικα.

Τέτοια σχολεία θέλουμε. Δημοκρατικά και ελεύθερα. Να απελευθερώνουν το παιδί από τις «φυλακές της παιδικής του ηλικίας«.

πηγη: http://www.wikipedia.com

Ευαγγελία Τζιάκα

Advertisements

Σχολιάστε

Συνδεθείτε για να δημοσιεύσετε το σχόλιο σας:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s