ΚΟΙΝΟ ΕΥΡΩΠΑΙΚΟ ΠΛΑΙΣΙΟ ΑΝΑΦΟΡΑΣ ΓΙΑ ΤΙΣ ΓΛΩΣΣΕΣ ( ΣΥΝΤΟΜΗ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ)

Το Κοινό Ευρωπαικό Πλαίσιο Αναφοράς για τις Γλώσσες είναι με απλά λόγια ένας « μπούσουλας». Ένας κώδικας που οριοθετεί την αξιολόγηση της γνώσης ανάλογα με τα επίπεδα κατάκτησής της.

Το Πλαίσιο αναγνωρίζει τριών τύπων « χρήστη», άρα και τριών τύπων πιστοποιητικά, τα οποία χωρίζονται σε δύο τύπους.

Άρα έχουμε 6 πιστοποιητικά: Τα Α1, και Α2, που οριοθετούν τον βασικό χρήστη της γλώσσας. Το Β1 και το Β2, που οριοθετούν τον χρήστη που μπορεί να αντιληφθεί την γλώσσα σε επίπεδο συνεννόησης. Τέλος το C1 και το C2 σηματοδοτούν την γνώση σε επίπεδο  Advanced και Proficiency αντίστοιχα.

Τι σημαίνουν όλα αυτά; Τα επίπεδα αντιστοιχούν σε πιστοποιητικά. Τα πιστοποιητικά, που δεν είναι πτυχία ( θα πρέπει επιτέλους να καταλάβουμε την διαφορά) αποδεικνύουν ένα επίπεδο γνώσης.

Στην Ελλάδα αυτό που κοιτάμε οι περισσότεροι είναι το Lower και το Proficiency, κι αυτό γιατί μας αρκούσε να αποδεικνύεται η απόκτηση γνώσης των μικρότερων τάξεων με ενδοσχολικές εξετάσεις κυρίως επαναληπτικές της ύλης κάθε φορά.

Αυτό γίνεται και τώρα, όμως όποιος επιθυμεί να αποδείξει με διαφορετικό τρόπο τις γνώσεις που λαμβάνει μπορεί να δώσει εξετάσεις για να αποκτήσει την πιστοποίηση των ανάλογων γνώσεων.

Στο επίπεδο του Α1 ο υποψήφιος μπορεί να συστηθεί, να πει που μένει, να αλληλεπιδρά με βασικό τρόπο με τους υπόλοιπους και να δίνει απλές και χρήσιμες πληροφορίες.

Στο επίπεδο του Α2 οι πληροφορίες που έχουν να κάνουν με την δουλειά, με την οικογένεια, με την εργασία, με πολύ βασικές καθημερινές κουβέντες είναι αυτές οι οποίες κρίνονται.

Στο επίπεδο του Β1 οι περιγραφές, οι γνώμες, οι αιτιολογήσεις και τα επιχειρήματα σε καθημερινά θέματα αποτελούν το αντικείμενο απόδειξης της γνώσης.

Στο Β2 έχουμε το « lower». Το επίπεδο της γλώσσας ανεβαίνει. Η καθημερινή γλώσσα έχει πιο αυθόρμητη χρήση, έννοιες αφηρημένες αποτελούν βασική προϋπόθεση για την κατάκτηση αυτού του επιπέδου.

Στο C1 έχουμε το επίπεδο του Advanced, και στο C2 το Proficiency. Απαιτητικά επίπεδα, με σχεδόν πλήρη ταυτοποίηση της γλώσσας και  κατανόηση του γραπτού λόγου παντός είδους και θέματος.

Όλα αυτά ισχύουν σε ένα γενικό πλαίσιο, πάντα υπάρχουν διαφοροποιήσεις ανάλογα με τις ικανότητες που εξασκούνται και με τις ασκήσεις που χρησιμοποιούνται για να φτάσει ο μαθητής/ υποψήφιος στο επιθυμητό επίπεδο κάθε φορά. Αυτό τι σημαίνει; Με απλά λόγια ένας υποψήφιος μπορεί να έχει πολύ καλή απόδοση σε ένα είδος άσκησης, όμως σε ένα άλλο, να μην είναι τόσο καλός και αποτελεσματικός.

Για την απόκτηση του πιστοποιητικού κάθε επιπέδου, αυτό που ισχύει είναι πως θα πρέπει να υπάρχει ένας μέσος όρος κοντά ή πάνω από τα 3/5 της κλίμακας επί τοις εκατό ( αν και υπάρχει φορέας που δίνει αξιολόγηση στο ½ της κλίμακας, είπαμε, υπάρχουν διαφορές). Σε γενικές γραμμές πάντως το 60 ή το 65 τοις εκατό είναι αυτό που δίνει το «πράσινο φως» για την απόκτηση του πιστοποιητικού.

Αξιολογώντας το μοντέλο αυτό λειτουργεί καλά.

Το θέμα είναι πάντα ο χρήστης: Σε ποιες περιπτώσεις χρησιμοποιεί την γλώσσα; Σε ποιες περιστάσεις η γλώσσα πετυχαίνει τον σκοπό της, την επικοινωνία δηλαδή; Σε ποιους τομείς η απόδοση στον γραπτό λόγο εκφράζει την δυνατότητα του χρήστη/ υποψήφιου, να χρησιμοποιεί σωστά τον μηχανισμό που έχει αναπτύξει για την εκφορά του γραπτού λόγου; Όλα αυτά το Πλαίσιο τα κρίνει ως προς την απόδοσή τους.

 Υπάρχει πλέον η δυνατότητα, πέρα από τις γνωστές λίγο η πολύ διευκολύνσεις που υπάρχουν για άτομα με προβλήματα όπως η δυσλεξία, να δώσουν εξετάσεις ακόμα και αυτοί που αντιμετωπίζουν πρόβλημα κώφωσης. Οι φορείς δίνουν την δυνατότητα αξιολόγησης για άτομα που αντιμετωπίζουν τέτοια προβλήματα, πράγμα πέρα ως πέρα θετικό.

Το  Πλαίσιο είναι ένα βασικό εργαλείο που χρησιμοποιείται από τους καθηγητές και οι όποιες διαφοροποιήσεις του στο μέλλον θα βοηθήσουν την παιδεία και την αξιολόγησή της για αυτούς που θέλουν να αποκτήσουν μία επαρκή γνώση μιας ξένης γλώσσας.

ΔΙΟΓΕΝΗΣ ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΣ

 

Advertisements

Σχολιάστε

Συνδεθείτε για να δημοσιεύσετε το σχόλιο σας:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s